FANDOM

Magi

Tumblr inline ngwc3vXMAI1so10o6
Mary-sibley-salem
Fantasy-landscape-scenery-11

Krafter och magi existerar, vad just din roll kan göra är helt upp till dig, du kan ta inspiration från filmer eller rollspel eller hitta på helt eget. Begränsningen ligger möjligen i att det bör matcha vårt tema, medeltida fantasy, och att vi i grund och botten utgår från en värld där magi och andra krafter är något ovanligt och mystiskt och kanske rent av farligt?

Krafter och förmågor har konsekvenser och bör kosta något för att användas. Precis som fysikens lagar säger att vad som kastas upp måste komma ner, har alla krafter i vår värld en sak gemensamt. Universum gillar balans. Energi måste komma någonstans ifrån för att kunna flyttas. Att använda en kraft är ansträngande, precis som det är ansträngande att plugga till ett prov eller springa ett maratonlopp. Ju större effekt din kraft har desto större uppoffring krävs det också av din roll för att utföra den. På vilket sätt din kraft kostar lämnar vi upp till dig, men några förslag är; fysisk utmattning, mental utmattning, en magiker kanske måste samla magisk energi från föremål eller platser etc.

När man använder krafter i spel kan man tänka på är att det alltid är motspelaren som reagerar på din kraft som avgör om den lyckas eller inte. Det går inte att tvinga någon annan spelare att göra som du vill alltså, oavsett vad för kraft du har. Vi spelar med öppna handlingar.

Vill du göra något så viskar du privat till din motspelare - förklarar vad vad du försöker göra och det kan även vara bra att påpeka att det är helt upp till motspelaren om detta funkar eller ej. Alla krafter som används misslyckas lika ofta som de lyckas.

Som medspelare som blir utsatt för en kraft eller förmåga av något slag, så är det bra att komma ihåg att det är du som bestämmer över din roll, men det är lika skoj att låta en kraft lyckas som det är att låta den misslyckas.

En del spelare vill inte se krafter alls, och väljer att inte reagera eller inte se vad som händer, detta får man respektera.

Här är några exempel på vad man skulle kunna spela: ● Elementarmagi är baserat på de fyra elementen jord, eld, luft och vatten.

● Mentalmagi är magi på tankekraft som telepati eller telekinesi.

● Helarmagi är läkande och/eller helande magi som kan sluta sår, bota sjukdomar och kanske kan de användas åt motsatt håll och skada? ● Synskhet är förmågan att kunna förutspå framtiden, se saker som har skett eller som sker just nu.

● Runmagi är förmågan eller kunskapen att besvärja med hjälp av kraftfulla, ristade eller ritade runor.

● Alkemi är influerad av den verkliga vetenskapen om kemiska substanser.