FANDOM

Ravennamap-0

I Korphamn möts handelsresande och pirater, kungligheter och adliga, riddare och knektar, heliga kvinnor och män, bönder, trälar och dårar. Stadens liv kretsar kring marknaden, tavernan, hamnen och den landsväg som förbinder Korphamn med öns mindre byar.

Hamnstaden Korphamn är tättbebyggd med höga stenbyggnader bland dem står lika många och lägre träbyggnader. De trängs kring trånga gångar, gårdar och gränder. Det är trångt och visa delar av staden har inget ordentligt avlopp, även om de fina stenbyggnaderna och kyrkorna ofta har sådant installerat. Kyrkor finns det mängder av inne i staden från många olika religioner. Det är nästan så att de tävlar om att stoltsera med finaste monumenten och kyrktornet där inne. Marknadsplatsen ligger nära hamnen innanför muren på en stor äng. 

Hamnen är om dagarna en aktiv handelsplats, men om nätterna en av de farligaste platserna man kan befinna sig på i staden. Dåligt upplyst går knektarna ogärna närheten av området om nätterna längre. På dagarna så finns de där, men vill man ha sitt skepp orört från banditer och rövare så får man ordna egna vakter och de är knappast billiga. 

Om öns innevånare mestadels består av människor, är staden helt av ett annat slag. Här återfinns flertalet palats som tillhör andra länder. Här finns alver av många olika modeller och lite av varje som skeppen för med sig. Det ryktas till och med om att det finns ett kompani med goblins.