FANDOM

Paris-catacombs-6

De otaliga kyrkor och tempel som gjort Ravenna känt långt utanför öns kustband har förändrat öns siluett i grunden. Spiror och torn, konstrika gavlar och statyer av gudar och gudinnor ger oförglömliga vyer, men vad kanske inte alla öbor vet är att det byggts även under staden.

Genom några få ännu tillgängliga nedgångar - en i stadsmuren, en genom det största Meriontemplets kolkällare och en vid en av de äldsta gravarna på gravfältet i staden - kan man nå de katakomber som för länge sedan använts för gravsättning. Kanske inte så konstigt på en ö med klen jordmån, att man mejslat sig ner i berget, byggt vindlande tunnlar vars väggar kantas av uråldriga ben i sina nischer, spröda och täckta av stendamm.

Här och där finns mer färska spår av aktivitet - en kvarglömd fackla, en handritad karta förlorad i labyrinten av gamla gravgångar. Dessutom kan man ju tänka sig hur år av dyrkan och tillbedjan på ytan måste ha sipprat ner i den hårt packade jorden, kanske samlats i pölar av gammal magi. Kanske rentav nytt, oheligt liv spirat ur dessa källor. Den som vågar sig ner i Korphamns åderverk till underjord kanske möter mer än den gravlika tystnaden och det kompakta mörkret, vem vet.