FANDOM

Ravennabanner45-0

Ravenna är en avlång ganska stor ö med några mil från kust till kust. Det finns gott om små byar, skogar, ängar, stränder, klippor och bondgårdar längs ön. Det finns stigar och mindre vägar som alla på något sätt sammanstrålar med i ett vägnät vars mittpunkt är landsvägen. 

Hamnstaden Korphamn är tättbebyggd med höga stenbyggnader bland dem står lika många och lägre träbyggnader. De trängs kring trånga gångar, gårdar och gränder. Det är trångt och visa delar av staden har inget ordentligt avlopp, även om de fina stenbyggnaderna och kyrkorna ofta har sådant installerat. Kyrkor finns det mängder av inne i staden från många olika religioner. Det är nästan så att de tävlar om att stoltsera med finaste monumenten och kyrktornet där inne. Marknadsplatsen ligger nära hamnen innanför muren på en stor äng. 

Hamnen är om dagarna en aktiv handelsplats, men om nätterna en av de farligaste platserna man kan befinna sig på i staden. Dåligt upplyst går knektarna ogärna närheten av området om nätterna längre. På dagarna så finns de där, men vill man ha sitt skepp orört från banditer och rövare så får man ordna egna vakter och de är knappast billiga. 

Öns boende samlas varje år till ett ting på den stora tingsplatsen som kallas av lagmannen och hans män för att lösa juridiska tvister och diskutera problem, men det är också en stor fest och mötesplats för alla på ön. Öns norra del, och södra del och östra och västra del har också mindre tingsplatser för fester och midsommarfirande och sådant. Det är fritt fram att skapa små byar och egna platser på ön för den som vill - då kan man lägga in dessa på vår wiki, gå gärna in och titta på platserna där för att få mer inspiration.